SPRINTY - Od tych ćwiczeń zaczynał najszybszy człowiek świata!

OD TYCH ĆWICZEŃ ZACZYNAŁ NAJSZYBSZY CZŁOWIEK ŚWIATA!

O lekkoatletyce mówi się, że jest królową sportu!
Czy to prawda? Naszym zdaniem TAK! 
Biegi, skoki, rzuty, chód sportowy i wieloboje - to właśnie jej królestwo, z którego czerpią inne dyscypliny sportowe, zwłaszcza w elementach treningowych! W poniżej prezentowanym materiale skoncentrujemy się na biegach, a dokładnie na biegach krótkich, czyli sprintach. Mamy nadzieję, że po obejrzeniu poniższego video-instruktażu dołączycie do naszej rozbieganej drużyny Kinder Joy of moving!

Gotowi, do startu, start!

Do ćwiczeń przygotuj:

  • Strój sportowy oraz wygodne obuwie.
  • Prosty odcinek trasy o długości około 50 metrów.
  • Płotek/ skrzynia/ lub drzewo jako pomoc do ćwiczeń rozciągających.

KRÓTKO O BIEGACH KRÓTKICH
Sprint to bieg na krótkich dystansach: 60 metrów (hala), 100 metrów, 200 metrów, 400 metrów oraz sztafety 4 × 100 metrów i 4 × 400 metrów. Zawodnicy startują na sygnał startera z bloków startowych. Każdy zawodnik biegnie po swoim torze (przed zawodami odbywa się losowanie torów albo też numer toru przydzielonego zawodnikowi wynika z miejsca, które zajął on w biegu eliminacyjnym). O kolejności na mecie decydują barki zawodnika.
W biegach sztafetowych biorą udział zespoły czteroosobowe, konkurencja polega na biegu z pałeczką sztafetową trzymaną w dłoni. Zawodnicy podczas zmian przekazują sobie pałeczkę w wyznaczonej strefie zmian. Zgubienie pałeczki lub przekroczenie strefy zmian równoznaczne jest z dyskwalifikacją sztafety. Bieg sztafetowy 4 × 100 m odbywa się po torach. Natomiast w biegu 4 × 400 m pierwsza zmiana biegnie po torach, druga biegnie po torach tylko pierwszy wiraż (100 m), po czym zawodnicy mogą biec po wewnętrznym torze.

BIEGI KRÓTKIE, CZYLI POPULARNE SPRINTY SKŁADAJĄ SIĘ Z PIĘCIU FAZ:
1. Faza startu: podczas nauki biegów sprinterskich stosujemy tzw. „start wysoki”, a kiedy nabierzecie już wprawy, to wzorem profesjonalnych zawodników przejdziemy do tzw. „startu niskiego/ startu z bloków”.
2. Faza narastania prędkości: to moment, kiedy tuż po starcie, jeszcze nieco pochyleni, staracie się nabrać prędkości.
3. Faza biegu z maksymalną prędkością: to etap, kiedy rozpędziliście się już na dobre;) czyli biegniecie z maksymalną prędkością i staracie się ją utrzymać jak najdłużej.
4. Faza obniżenia prędkości: zbliżając się do mety biegu obniżacie prędkość.
5. Faza finiszu: tego etapu biegu chyba już nie musimy Wam tłumaczyć;) Pamiętajcie tylko o szerokim uśmiechu przebiegając linę mety!

Ważne: jeśli nie możecie rozpocząć swojej przygody z bieganiem na profesjonalnej bieżni, to wybierzcie utwardzoną ścieżkę w parku zamiast asfaltowej drogi. Dzięki temu unikniecie możliwych kontuzji.

Zapamiętaj z materiału:

1

Przed każdym treningiem pamiętaj o rozgrzewce! Przy sprintach szczególne znaczenie będą miały ćwiczenia kończyn dolnych.

2

Biegi krótkie to biegi płaskie na dystansie 100, 200 i 400 metrów, biegi przez płotki na dystansie 100, 110 i 400 metrów oraz biegi sztafetowe 4x100 m i 4x400 m.

3

Biegi krótkie składają się z 5 faz: start, narastanie prędkości, bieg z maksymalną prędkością, obniżenie prędkości, finisz.

4

W czasie treningu skoncentruj się przede wszystkim na nauczeniu się i utrwaleniu poprawnej techniki biegu. Ćwiczenie wykonuj przez około 5-6 sekund.

5

Trening czyni Mistrza, czyli nie poddawajcie się i systematycznie trenujcie.

6

Sport to przede wszystkim dobra zabawa!