Jak zostać sportową rodziną? 6 prostych wskazówek

Aktywność fizyczna u dzieci i dorosłych, to nie tylko kwestia dbania o prawidłową masę ciała. Regularne ćwiczenia usprawniają pracę całego organizmu. Dodają energii, pewności siebie, a nawet pomagają w nauce. Twoja pociecha nie jest entuzjastą sportu? Nic straconego. Przygotowaliśmy kilka prostych wskazówek, które pomogą Wam stać się aktywną rodziną.

Zanim przejdziemy do głównej części artykułu, warto wyjaśnić jedną rzecz: bycie aktywnym, nie zawsze musi wiązać się wyłącznie z wdrażaniem specjalistycznych treningów w ramach zajęć pozaszkolnych. Owszem, zorganizowane zajęcia z trenerem motywują, uczą wytrwałości, pozwalają integrować się z innymi dziećmi.
Jednak aktywność fizyczna, to także spontaniczny ruch, wdrażany na co dzień. A zatem może się okazać, że niezbędna będzie zmiana Waszych dotychczasowych nawyków. Od czego warto zacząć?

Po pracy odłóż telefon

Narzekamy, że dzieci całymi godzinami siedzą przed komputerem lub telefonem. Tymczasem dorośli wcale nie są lepsi! Pracujemy dużo, a po powrocie do domu od razu sięgamy po telefon. Przed snem jeszcze włączamy serial i tak mija dzień za dniem. A dziecko? Trudno, żeby nie brało z  nas przykładu. A przecież można inaczej.

Spróbuj przynajmniej 3 razy w tygodniu po pracy odstawić wszelkie urządzenia z podłączonym internetem. Czujesz pustkę? Zatem czas ją wypełnić. Oczywiście aktywnością fizyczną. 

Inspiruj!

Aktywność nie zawsze musi wiązać się z wyrzeczeniami. Wręcz przeciwnie – możesz pokazać dziecku, że sport, to nowe możliwości. Zwiedzając okolice na rowerze, zobaczycie więcej. Jazda na łyżwach, rolkach, nartach – to okazja do nowych, ciekawych wyzwań. A aktywności, jakie możecie wykonywać wspólnie, jest jeszcze więcej: gra w tenisa, pływanie, ścianka wspinaczkowa, czy chociażby ćwiczenia sprawnościowe w parku lub lesie z wykorzystaniem naturalnych przeszkód.

Taka forma spędzania wspólnie czasu, pomoże Wam zbliżyć się do siebie, poznać słabsze i mocniejsze strony pociechy. Jest także szansa, że przypadkiem traficie na dyscyplinę, która ją szczególnie wciągnie.

Wewnętrzna motywacja to podstawa

Aktywność fizyczna powinna przede wszystkim sprawiać frajdę. Gdy się lubi dany sport, nie straszny jest nawet intensywny wysiłek w czasie treningu. Wszak pozostaje wtedy satysfakcja z wykonanej pracy i błoga radość. 

Część rodziców jednak niepokoi się, że ich dziecko nie jest skore do aktywności. W efekcie – próbuje ją do niej zmuszać. Jednak nie tędy droga. Dzieci i młodzież posiadają naturalne zasoby energii. Nierzadko są one tłumione przez spożywanie posiłków o niskiej wartości odżywczej oraz statyczny styl życia całej rodziny. 

Jeśli jednak zakosztuje przyjemności płynącej ze sportu, będzie chciało samo wracać na treningi. 

Uwierz w jego sportowy potencjał

„Moje dziecko jest takie chorowite. To absolutnie nie sportowy typ.” Zdarzyło Ci się kiedykolwiek tak powiedzieć? Staraj się tego unikać. To bowiem niepotrzebne etykiety, niekoniecznie zgodne z prawdą. Sprawiają jednak, że dziecko samo przestaje wierzyć, że jest w stanie podejmować sportowe wyzwania. 

Inspiruj dziecko do działania. Wspólnie pokonujcie przeszkody i sięgajcie wyżej. Jednocześnie staraj się swoją pociechę wspierać i mówić konkretnie, co Ci się podobało np. „Udało Ci się przebiec dalej niż ostatnio. Brawo!”

Pozwól mu wybrać samodzielnie dyscyplinę

Nie każdy chłopiec marzy o byciu piłkarzem, nie każda dziewczynka chce tańczyć. Wszystkie dzieci, nawet te z problemami ruchowymi, mają potrzebę aktywności fizycznej. Dlatego staraj się stwarzać możliwości do próbowania różnych dyscyplin. Staraj się rozkochać go w aktywnym stylu życia i nie narzucaj własnych oczekiwań. Spraw, by ruch był dla niego czymś absolutnie naturalnym. To zaprocentuje w jego przyszłym życiu.

Nie krzyw się, jeśli w ciągu roku szkolnego Twoje dziecko trzy razy zmieni zdanie, co do dyscypliny, której chciałby spróbować. Owszem, warto jest pielęgnować wytrwałość, jednak w wieku szkolnym najważniejsza jest zabawa i budowanie ogólnej sprawności. 

Ucz się, jak ćwiczyć z dzieckiem

Pamiętaj, że dziecięce treningi wyglądają nieco inaczej niż te, realizowane przez dorosłych. Pociechy szybko się nudzą, dlatego warto podejść do aktywności z rozmysłem. Nie wiesz jak to zrobić? Skorzystaj z wiedzy ekspertów. 

 Inspiruj się informacjami, dostępnymi na platformie„Kinder Joy of moving Alternatywne lekcje WF” . Z myślą o Tobie i Twoim dziecku na stronie umieszczamy materiały wideo z instruktażem ćwiczeń, zabaw i gier. 

Swoje zaangażowanie i postępy możecie sprawdzać dzięki specjalnie przygotowanym dla Was testom. Na stronie znajdziesz również inspirujące artykuły, podcasty i webinaria. 

„Kinder Joy of moving Alternatywne lekcje WF” to interaktywna, ogólnodostępna wersja projektu, który dotychczas był organizowany stacjonarnie w szkołach. Inicjatorką akcji jest Monika Pyrek -  jedna z najlepszych polskich lekkoatletek w historii, specjalizująca się w skoku o tyczce.

Zapamiętaj z materiału:

1

Odłóż telefon. Przynajmniej 3 razy w tygodniu odłóż po pracy wszelkie urządzenia podłączone do internetu. Wolny czas poświęć na aktywność fizyczną, która sprawia Wam przyjemność.

2

Dawaj dobry przykład. Regularnie ćwicz i stopniowo staraj się minimalizować czas w pozycji siedzącej.

3

Motywuj i wspieraj. Nie oczekuj, że Twoje dziecko w tydzień zostanie wybitnym sportowcem. Staraj się motywować go do działania, bez zbędnych ocen.

4

Uwierz w możliwości swojego dziecka. Nie przejmuj się, jeśli coś na początku mu się nie udaje. Grunt to wsparcie. Z czasem dziecko coraz śmielej będzie pokonywało kolejne przeszkody. Szczególnie gdy tylko zobaczy, że dotychczasowa praca daje rezultaty.

5

Daj dziecku wybór. Nie ograniczaj go swoimi oczekiwaniami względem wybranej aktywności. Niech samo zdecyduje, co mu się podoba, a co nie.

6

Ucz się od najlepszych. Włączaj do aktywności jak najwięcej zabawy. Inspiracje i wiedzę czerp z platformy „Kinder Joy of moving Alternatywne lekcje WF”.