Monika Pyrek rozpoczynając każdą z lekcji mówi do uczniów „naczelna zasada naszych lekcji – nie ciągniemy za kabelki”. A skąd kabelki na lekcji wychowania fizycznego? Otóż, na alternatywnej lekcji WF-u to bardzo ważny element sprawnie działającego systemu. Sport łączy się z technologią i prąd jest do tego niezbędny! Uczniowie biorący udział w zajęciach sportowych z Moniką Pyrek przechodzą przez obwód stacyjny. Na każdej stacji czeka na nich mnóstwo atrakcji, m.in. wirtualna rzeczywistość, refleksomierz czy ruchoma ścianka wspinaczkowa. Drugą zasadą lekcji jest stały uśmiech i wszechobecna, pozytywna energia. Fundacyjna drużyna Moniki Pyrek pokazuje, ile radości można czerpać z aktywności i dzieli się tym z młodzieżą!

 

– Naszym głównym celem jest zachęcenie dzieci i młodzieży do uprawiania sportu. Pokazujemy im, że aktywność fizyczna to przede wszystkim dobra zabawa. Dla nas ten rok był bardzo intensywny, razem z moją fundacyjną drużyną przejechaliśmy tysiące kilometrów. Można powiedzieć, że zjechaliśmy Polskę wzdłuż i wszerz. Satysfakcja jest ogromna, bo dotarliśmy do 14 000 uczniów, którym pokazaliśmy, że warto się ruszać! Trochę nam przykro, że to już koniec, ale już się szykujemy do kolejnej edycji! – mówi Monika Pyrek.

 

Trzecia edycja projektu w liczbach

 

Dla Fundacji Moniki Pyrek rok 2019 to aż 47 dni aktywności, podczas których aktywnie uczestniczyło blisko 14 000 uczniów i niemal 800 nauczycieli! Dzięki sprawnej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego aż 26 miast zostało odwiedzonych przez Fundację Moniki Pyrek. Sportowa trasa zaczęła się na wiosnę i objęła następujące miejscowości – Staszów, Gołcza, Kłodzko, Polanica-Zdrój, Łomianki, Warka, Toruń, Chodzież, Drawsko Pomorskie. Wielki powrót po wakacjach i we wrześniu odwiedziny w Żninie, Kielcach i Aleksandrowie Łódzkim. Październik był dla Fundacji rekordowy pod względem odwiedzonych lokalizacji. Było ich aż 6, a mianowicie – Nidzica, Ostrów Mazowiecka, Warszawa, Zielona Góra, Lubin i na deser – Głogów. W listopadzie – Sandomierz, Krzeszowice, Szczecin, Goleniów, a grudzień to mikołajkowy Turek, i na koniec Bielsko-Biała i Wilkowice!

 

Jakie alternatywne aktywności proponuje uczniom Monika Pyrek?

 

Na uczestników lekcji zawsze czeka mnóstwo atrakcji, m.in. refleksomierze sprawdzające czas reakcji, piłka nożna z pomiarem prędkości lotu piłki, bieg sprinterski z wykorzystaniem fotokomórek czy tegoroczna zupełna nowość – symulator narciarstwa! Wielkim zainteresowaniem cieszyła się również ruchoma ścianka wspinaczkowa, która działa na zasadzie mechanicznej bieżni. Koszykówka w nowej odsłonie bo z wykorzystaniem elektronicznego systemu punktowania, stoły gier do sprawdzania zręczności i koncentracji oraz stanowiska sportowe z wykorzystaniem VR (wirtualna rzeczywistość), np. kolarstwo. Uczestnicy zakładają gogle i przenoszą się na trasę wyścigu kolarskiego. Niby wirtualna zabawa, ale ruch jest prawdziwy, pot lecący z czoła i endorfiny, również wydzielają się naprawdę!

 

Uczestnicy pytani o wrażenia zgodnie odpowiadają, że było super. Klaudii z Sandomierza najbardziej podobało się narciarstwo, Julce z Zielonej Góry – piłka nożna, bo jej idolem jest Robert Lewandowski! Kuba natomiast uwielbia nowoczesne technologie, więc do gustu bardzo przypadały mu stacje z wykorzystaniem VR.

 

– Było mega! Ciężko wybrać najlepszą stację, ale chyba największe wrażenie zrobiła na mnie ścianka wspinaczkowa. A samo spotkanie z Panią Moniką to dla mnie motywacja do uprawiania sportu. – podsumował Kornel Konieczek z Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 w Zielonej Górze.

 

Inspiracja i motywacja również dla nauczycieli

 

Uczniowie przybywali na Kinder+Sport Alternatywne Lekcje WF pod opieką swoich wychowawców lub nauczycieli wychowania fizycznego.

 

– Alternatywne Lekcje WF to wspaniała inicjatywa! Dla moich uczniów to super przygoda, a dla mnie, nauczyciela wychowania fizycznego to ogromna dawka inspiracji i motywacji. Dziękujemy i oby jak najwięcej takich spotkań! – mówiła Agata Kucharczyk-Pyrzyńska – nauczycielka wychowania fizycznego z SP nr 65 w Szczecinie.

 

Goście specjalni dodatkową atrakcją dla uczniów

 

Monika Pyrek zaprasza do wspólnych, sportowych aktywności również znanych sportowców. Gościem Alternatywnych Lekcji WF w Łomiankach był Cezary Trybański – pierwszy Polak grający w NBA, motywował uczniów na stacji koszykarskiej. W Kielcach króluje piłka ręczna więc na lekcjach w Hali Legionów nie mogło zabraknąć Grzegorza Tkaczyka! Wyjątkową atrakcją, szczególnie dla dziewcząt, była obecność Kamili Drezno – tancerki i choreografki, która współpracowała z Moniką Pyrek w drodze po sukces w X edycji Tańca z Gwiazdami. W Kielcach był czas na taneczną rozgrzewkę i tworzenie nowych choreografii. Kto jeszcze sprawdzał jak wygląda alternatywna lekcja WF-u?

W Warszawie gościem był Mistrz Świata w pływaniu – Paweł Korzeniowski. Nie było co prawda basenu i wody, ale sportowych aktywności nie brakowało. Paweł wraz z uczniami sprawdzał możliwości na specjalistycznych stanowiskach. Kolejne lekcje, kolejne sportowe historie. Jerzy Górski – triathlonista, mistrz świata w podwójnym Ironmanie z 3 września 1990, uczestniczył w lekcjach w Głogowie i motywacji było co nie miara! Natomiast w Krzeszowicach do uprawiania lekkiej atletyki zachęcała Wioletta Frankiewicz – brązowa medalistka Mistrzostw Europy w biegu na 3000m z przeszkodami. Kolejna lekkoatletyczna osobowość to Krystian Zalewski – mieszkaniec Goleniowa zachęcał do aktywności uczniów ze swojego rodzinnego miasta. Jedna z ostatnich lekcji w 2019 r. to wielka niespodzianka dla uczniów i nauka trików piłkarskich pod okiem Mistrza Świata we Freestyle Football. Paweł Skóra zawitał do Bielska-Białej, uczniowie byli tym faktem zachwyceni! Ostatnie wydarzenie to Alternatywne Lekcje WF w Wilkowicach, do których zawitał Kacpa – trener koszykówki, od lat współpracujący m.in. z Marcinem Gortatem!

 

#rzucajwciemno czyli koszykarskie wyzwanie Moniki Pyrek

Nie od dziś wiadomo, że Monika Pyrek lubi wyzwania! Tym razem postawiła na koszykówkę i spontaniczną akcję pod hasłem #rzucajwciemno. Szczegóły dostępne na profilu Fundacji Moniki Pyrek na platformie Instagram –https://www.instagram.com/fundacjamonikipyrek/. Monika Pyrek do udziału w wyzwaniu zaprasza wszystkich – tych małych (dzieci i młodzież) i dużych również! Do akcji zostali nominowani m.in. Aida Bella, Marcin Gortat, Sebastian Mila czy Maciej Zieliński.

Więcej o projekcie

Alternatywne Lekcje WF to projekt, który w 2017 roku został zainicjowany przez byłą lekkoatletkę, specjalizującą się w skoku o tyczce – Monikę Pyrek, a od ubiegłego roku stał się on częścią międzynarodowego programu Kinder+Sport Joy of Moving. Celem projektu jest zachęcenie młodzieży do bycia aktywnymi przy jednoczesnym wykorzystaniu ich zainteresowania nowymi technologiami.

W czasie Kinder+Sport Alternatywnych Lekcji WF uczniowie szkół podstawowych (klasy 5-8) oraz ich nauczyciele mogą w asyście instruktora oraz gwiazd sportu sprawdzić swoją koordynację ruchową, refleks oraz celność na symulatorach wybranych dyscyplin sportowych.

Celem Kinder+Sport Alternatywne Lekcje WF jest pokazanie, w jaki sposób nauka oraz nowe technologie wspierają rozwój sportu oraz jakie korzyści płyną z regularnej aktywności ruchowej – mówi Magdalena Szozda, odpowiedzialna za program Kinder+Sport w Polsce. W trakcie zajęć staramy się zainspirować dzieci do dołączenia do kultury ruchu, wykorzystując ich zainteresowanie technologią. Dzięki takiemu połączeniu postrzegają one sport jako dobrą zabawę, która uczy, rozwija, ciekawi … i co ważne, której nie zastąpi żadna gra komputerowa – dodaje Monika Pyrek.

 

Projekt Kinder+Sport Alternatywne Lekcje WF jest realizowany pod patronatem oraz przy wykorzystaniu dofinansowania Ministerstwa Sportu i Turystyki.